Most Viewed

Kategorie

Czy warto założyć firmę?

Innymi słowy czy moja firma ma szanse na finansowy sukces. W swojej książce Peter Thiel podsuwa nam listę pytań ułatwiająca podjęcie takiej decyzji. Zero to One to fascynująca lektura, jednego z założycieli firmy PayPal poruszająca tematykę start-upów oraz zachęcająca do poszukiwania nieodkrytych tajemnic.

 

  1. Pytanie dotyczące technologii. Czy jesteś w stanie stworzyć technologię, która na zawsze zmieni panujący porządek świata zamiast wprowadzać drobne, mało znaczące udoskonalenia w już istniejących produktach?
  2. Pytanie dotyczące czasu. Czy to jest właściwy czas na otwieranie tego typu działalności? To chyba jedno z trudniejszych pytań. Dziś możemy mówić o szaleństwie związanym z fotowoltaiką. Czy to na pewno dobry czas na kolejna tego typu firmę? Co będzie twoim UPS (Unique Selling Proposition), innymi słowy co cię wyróżni na tle konkurencji?
  3. Pytanie dotyczące monopolu. Czy rozpoczynając działalność masz znaczny udział w rynku? W tym miejscu warto się zapoznać ze strategia błękitnego oceanu.
  4. Pytanie dotyczące ludzi. Czy masz właściwie zbudowany zespól? Budowanie zróżnicowanego zespołu, który potrafi ze sobą wypracować jest prawdziwa sztuka. Jobs i Wozniak, byli bardzo rożnymi osobami, ale potrafili ze sobą efektywnie współpracować, co znacznie przyczyniło się do rozwoju Apple.
  5. Pytanie dotyczące dystrybucji. Czy masz już pomysł jak twój produkt będzie dostarczany do klientów? W dzisiejszych czasach łatwość w kupowaniu produktów z możliwością dostawy na następny dzień jest już standardem w niektórych branżach. Warto zastanowić się nad najdogodniejsza forma dystrybucji. Dropshipping, to bardzo popularna forma współpracy, zyskująca swoja coraz większą popularność w Polsce.

Źródło: digitalfodder.com

 

  1. Pytanie dotyczące przetrwania w dłuższym okresie. Przewidywanie przyszłości to wciąż bardzo trudne zadanie. Mimo ogromnej ilości danych dostępnych na wyciagnięcie ręki, bardzo ciężko jest przewidzieć kształt świata za 10 czy 20 lat. Możemy jednak monitorować zmiany zachodzące na rynkach, wspierać się analizami ekspertów (choć z nimi bywa rożnie), choć najlepszym rozwiązaniem jest praca nad udoskonalaniem naszych produktów czy usług.
  2. Pytanie dotyczące tajemnicy. Czy udało ci się odkryć rozwiązanie problemu, którego inni nie widzą? W 2010 roku Steve Jobs przedstawił urządzenie o nazwie ipad, większość nie dostrzegała, że istnieje przestrzeń pomiędzy laptopem a komputerem stacjonarnym, którą może wypełnić całkiem nowe urządzenie.

Przyznam szczerz, iż do czasu, w którym przeczytałem „Zero to One” tkwiłem w przekonaniu, iż już wszystko zostało odkryte, że nie ma już tajemnic. Wystarczy jednak chwila refleksji i każdy z nas może dostrzec całą listę nierozwiązanych problemów a tym samym tajemnic. Jeśli udało Ci się odpowiedzieć twierdząco na wszystkie lub większość powyższych pytań, masz bardzo duże szanse na sukces. Daj znać, jak ci idzie, z niecierpliwością czekan na twoja historie.