Model planowania kariery, czyli patent na rozwój zawodowy. Powstało wiele różnych poradników mówiących o planowaniu kariery, ale dla mnie istotne jest przedstawienie modelu uniwersalnego. Poniższy przepis może zostać wykorzystany niezależnie od tego, czy rozwój związany jest z pracą na etacie, czy działalnością gospodarczą.
Model planowania kariery sprawdzi się zarówno dla osób z doświadczeniem, jak i młodych adeptów na rynku pracy. Większość pytań, na które należy sobie odpowiedzieć związanych jest z motywacją, która wyznacza kierunek dalszego rozwoju szczególnie w chwilach zwątpienia.
Zasoby: Jakie są twoje aktualne zasoby?
Planowanie należy rozpocząć od sprawdzenia swoich aktualnych zasobów. Każdy z nas jest inny, a zarazem wyjątkowy i w każdym momencie naszego życia mamy już jakieś zasoby. Dobrze jest zrobić „remanent” naszych obecnych umiejętności w celu określenia tych, których nam brakuje lub tych, które wymagają udoskonalenia. Świadomość naszych umiejętności jest szczególnie istotna przy planowaniu celi. Jeśli korzystamy z metody SMART to wiemy, że jednym z elementów służących do określenia celu jest warunek, iż taki cel jest możliwy do osiągniecia (Attainable).
Kiedy wyznaczony cel jest trudny do osiągnięcia, ponieważ pojawia się brak wymaganych kompetencji, jest to sygnał zachęcający do nabycia takich umiejętności. Taka postawa będzie niezwykle pomocna przy dążeniu do naszych goli. Ograniczenia związane z brakami w zasobach, z jednej strony pomagają nam w określaniu realnych celów poprzez wyznaczanie naszych granic, a z drugiej strony uwypuklają nasze niedoskonałości określając obszary naszego dalszego rozwoju.
Jeśli chcę zostać przedsiębiorcą, a nie masz na ten temat żadnej wiedzy, to pierwszym krokiem będzie poszerzenie naszej wiedzy na temat działalności gospodarczej.
Pytania pomocnicze:
Jakie umiejętności już posiadam? Które z nich są najbardziej unikalne?
Co mnie interesuje? Na czym skupiam swoja największą uwagę?
Jakie mam pasje? Którą z moich pasji chciałbym rozwijać?
Jakich umiejętności mi brakuje? Jak mogę je nabyć?
Zadanie: Napisz listę wszystkich swoich umiejętności i ułóż je w kolejności od najmocniejszych do najsłabszych. Zastanów się, których umiejętności ci brakuje, a które wymagają udoskonalenia. Na przykład: jeśli myślisz o zmianie pracy zastanów się, jak możesz wykorzystać swoje umiejętności w nowej pracy.
Rynek: Na jakim rynku chcesz funkcjonować?
Na tym etapie musisz określić rynek, na którym chcesz funkcjonować. Decyzja odnośnie wyboru rynku jest silnie związana z twoją wizją jaką chcesz zrealizować. Zastanów się, jakim klientom chcesz dostarczać swoje usługi. Czy jest ktoś, kto oferuje podobne produkty lub usługi i może stać się twoim wzorem do naśladowania lub mentorem? Osobiście, bardzo często korzystam z parad ekspertów, szczególnie w obszarach, w których moja wiedza na dany temat jest bardzo mała.
Pytania pomocnicze:
Kto potrzebuje usług, które chcę dostarczać?
Czy rynek dla moich usług już istnieje?
Czy chcę posłużyć się strategią błękitnego oceanu?
Czy klienci są zdecydowani zapłacić za moje usługi?
Zadanie: Określ swojego klienta idealnego, to będzie niezwykle pomocne w określeniu rynku, na którym chcesz funkcjonować. Weź pod uwagę wiek, pleć, źródło dochodu (przedsiębiorstwo, klient indywidualny), lokalizacje oraz kanał dystrybucji twoich produktów, czy usług.
Wizja: Co jest wyjątkowego w tobie, w twoich umiejętnościach, usługach, czy produktach?
Unique Selling Point (UPS), czyli co Cię wyróżnia z tłumu? Warto zastanowić się nad wizją swojej kariery, która ma bezpośredni wpływ na planowane cele. Aby móc osiągnąć swój cel musisz znaleźć i wyeksponować to, co cię wyróżnia na tle innych świadczących podobne usługi. Jeśli tego nie określisz, to istnieje ryzyko kopiowania strategii innych, co może okazać się negatywne w skutkach.
Pytania pomocnicze:
Dlaczego klient chce twoich usług czy produktów?
Jakie cechy wyróżniając Cię na tle innych?
Jakie korzyści wynikają z twoich usług czy produktów?
Zadanie: zrób listę co najmniej trzech rzeczy, które wyróżniają cię na tle innych. W tym ćwiczeniu możesz skorzystać z pomocy osób znajdujących się w twoim otoczeniu. Zapytaj o to, co jest w tobie wyjątkowe. Zachęcam cię do następnego kroku, tylko jeśli uda ci się określić swoje UPSs.
W jaki sposób będziesz promował swoje usługi czy produkty?
Ten bardzo krótki a zarazem kluczowy punkt bardzo często stwarza trudne do pokonania bariery. Zanim zdecydujesz się na wprowadzenie powyższego planu zastanów się nad kanałami, które chcesz wykorzystywać do promowania swoich usług czy produktów. Niezalenie od tego, czy chcesz być przedsiębiorcą, czy pracować na etacie zadbaj o swój wizerunek w mediach społecznościowych, takich jak LinkedIn. Niekoniecznie musisz wykorzystać ten kanał sprzedaży, ale w dobie mediów społecznościowych warto jest odpowiednio zadbać o swój PR, na wypadek, gdyby potencjalny klient chciał się dowiedzieć czegoś więcej na twój temat. Dobrze jest też zadbać o inne media społecznościowe, szczególnie gdy produkty czy usługi oferowane są pod naszym nazwiskiem.
Pytania pomocnicze:
Zastanów się nad dostępnymi kanałami dystrybucji?
Jaki kanał sprzedażowy wykorzystywany jest przez kluczowych klientów twojego produktu?
Sprawdź w jaki sposób podobne usługi oferowane są w innych krajach?
Zadanie: Opracuj strategię oferowania sowich usług z uwzględnieniem kanałów dystrybucji. Zastanów się, nad promocją swoich usług, reklama tradycyjna, kampania reklamowa, a może wykorzystanie agencji marketingowej? Monitoruj konwersje sprzedaży w stosunku do środków wydanych na promocje.
Co dalej?
To pytanie ma za zadnie opracowanie planu działania, który będzie zawierał konkretne akcje do wykonania. Na tym etapie musisz zaplanować co i kiedy wejdzie w życie? Niezależnie czy zdecydowałeś się na działalność gospodarczą czy pracę na etacie, musisz wyznaczy sobie datę ukończenia swojego planu. Konieczne jest zaplanowanie wszystkich zadań do wykonania. Oczywiście mogą się pojawić zadania, o których nie pomyśleliśmy na samym początku, ale na pewno będzie ich mniej, jeśli rzetelnie odpowiedziałeś na wszystkie powyższe pytania.
Zadanie: Spisz swoją listę zadań do zrobienia, a do każdego zadania zaplanuj następną akcję, która umożliwi postęp w zrealizowaniu tego zadania. Jeśli moim celem jest wybór formy opodatkowania dla działalności gospodarczej, to pierwszym krokiem może być zaplanowanie czasu, który wykorzystamy na poszerzenie wiedzy o dostępnych formach opodatkowania.
Jak podoba ci się ten plan? A może chcesz się podzielić swoim patentem? Czekam na twój komentarz. Powodzenia!