Czym jest spójny wizerunek?
Samo wyrażenie – spójny wizerunek, bardzo często pojawia się w kontekście marki danego przedsiębiorstwa, znacznie rzadziej mówi się o spójnym wizerunku w odniesieniu do osób fizycznych. Logo, nowoczesna strona internetowa, profesjonalna sesja zdjęciowa oraz starannie przygotowane materiały marketingowe, to najczęściej wymieniane elementy wizerunku przedsiębiorstwa. Najczęściej jest to tylko wierzchnia warstwa firmy, pod którą kryje się znacznie więcej elementów składowych spójnej strategii marketingowej.
Aby dobrze zrozumieć wizerunek przedsiębiorstwa, należy przeanalizować działania danej firmy na obszarach: tożsamość, reputacja, oferowane produkty lub usługi, pracownicy oraz klienci. Tożsamość jest najczęściej wyrażana za pośrednictwem logo oraz działań marketingowych. Reputacja to nic innego jak obraz przedsiębiorstwa w oczach ich klientów, konkurentów oraz innych podmiotów dotkniętych działaniami danej firmy. Produkt czy też oferowana usługa, to najistotniejszy element spójnego wizerunku, ponieważ trudno odizolować ofertę firmy od jej wizerunku. Pracownicy oraz klienci są ambasadorami przedsiębiorstwa, dlatego czynnik ludzki nie może być ignorowany w kontekście żadnego przedsiębiorstwa. Firma nie może funkcjonować bez tych dwóch grup społecznych. Wspomniane wyżej elementy muszą być starannie dostosowane do rynku, na którym funkcjonuje dane przedsiębiorstwo.
Dlaczego spójny wizerunek ma znaczenie?
Spójny wizerunek przedsiębiorstwa, to nic innego jak umiejętne połączenie wszystkich elementów w jedną kompletną całość. Nie da się ukryć, iż w dużej mierze sukces przedsiębiorstwa zależy od jej wizerunku. Jest wiele korzyści wynikających ze spójnego wizerunku, możemy wymienić między innymi: pozytywną opinie uczestników rynku, na którym funkcjonuje dana firma, rozpoznawalność oraz przewaga nad konkurencją. Przedsiębiorstwa „robiące” dobre wrażenie, sprzedają więcej, anich rozpoznawalność przyczynia się do mniejszych wydatków na marketing oraz wspiera rywalizację z konkurencją. Dodatkowo firma o dobrym i spójnym wizerunku utrudnia wejście na rynek nowym graczom. Przykładałem firmy charakteryzującej się przemyślanym i spójnym wizerunkiem jest Coca-cola, której jedynym realnym konkurentem jest Pepsi. To bardzo dobry wynik, jeśli weźmiemy pod uwagę ilość przedsiębiorstw konkurencyjnych w tym sektorze. Oczywiście istnieje niezliczona ilość korzyści płynących, ze spójnego wizerunku przedsiębiorstwa. Znacznie mniej mówi się o benefitach płynących ze spójnego wizerunku osób. Przyznam, że jest to dość interesujące, ponieważ żadna firma nie może istnieć bez ludzi.
Jak osiągnąć spójny wizerunek osobisty?
Osiągniecie spójnego i zamierzonego wizerunku osobistego jest szczególnie istotne w kontekście dążenia do sukcesu. W pierwszej kolejności należy określić rynek na jakim pracujemy oraz docelową grupę obiorców. Zastanów się, kto jest klientem twoich usług czy produktów. Produkt oraz oferowane usługi są równie istotne, jak w przypadku przedsiębiorstw. Dodatkowo warto podpatrzyć naszą konkurencje, aby nie powielać podobnych błędów.
Następnie określ co chcesz komunikować swoim wizerunkiem? Jakie oczekiwania ma od ciebie środowisko, w którym funkcjonujesz? Na co musisz uważać? Jeśli nie wiesz, jak odpowiedzieć na powyższe pytania to znajdź osobę, której wizerunek pasował by do twojej branży, będzie to dobry punkt wyjścia do określenia twojego wizerunku. Warto jest się inspirować innymi, ale należy uważać, aby nie stworzyć kopii, ponieważ taki wizerunek może okazać się dla nas negatywny w skutkach, ponieważ nie będzie autentyczny.
Przykład:
Załóżmy, że pracujesz jako pośrednik w sprzedaży nieruchomości mieszkaniowych w województwie mazowieckim, gdzie średnia wartość transakcji nie przekracza 1 miliona złotych, a średni dochód na członka rodziny nie przekracza 5 tysięcy netto.
Twoje stylizacje powinny być dopasowane zarówno do klientów jaki i produktów z jakimi pracujesz. Ubrania powinny być dobrze dobrane, czyli nie zbyt codzienne, ale i też nie za eleganckie. Niskiej jakości ubrania mogą sugerować niedbałość o klienta i lekceważący stosunek do pracy. Stylizacje zbyt eleganckie mogą onieśmielać klientów i sugerować wysokie ceny, nieadekwatne do oferowanych produktów.
Dlatego ubierając się do pracy należy pamiętać, iż naszym strojem wysyłamy mocno napakowany zestaw informacji o nas samach, naszej ofercie oraz podejścia do wykonywanej funkcji. W zawodach, w których wymagany jest odpowiedni poziom elegancji warto posłużyć się następującą zasadą. Ubierz się jak najstaranniej rano, a później o tym zapomnij, aby twój strój nie stał się barierą pomiędzy tobą, a światem zewnętrznym.
Czy zakup ubrań może być inwestycją?
Ubrania od początku dziejów ludzkości pełnią wiele różnych funkcji, tj. jak ochrona przed zimnem, czy drapieżnikiem. Wraz z rozwojem naszej cywilizacji, ubrania zaczęły pełnić dodatkowe funkcje. Dziś to nie tylko nasza wizytówka, ale przede wszystkim integralna część naszej komunikacji niewerbalnej. Ubrania nie muszą być drogie, ale ważne jest, aby były czyste i w miarę możliwości wykonane z dobrej jakości materiałów.
Jeśli masz ograniczony budżet to warto jest zainwestować w białą koszulę oraz granatowy garnitur. Jeśli nie czujesz się komfortowo w wyborze skomplikowanej stylizacji wzbogaconej rożnymi dodatkami, to pozostań przy klasycznej stylizacji.
Wbrew powszechnemu przekonaniu. Zakup ubrań może być inwestycją. Nie mam na myśli zakupu ubrań, a następnie ich sprzedaży, choć taki sposób generowania funduszy jest możliwy, ale zakup ubrań wspierających nasz wizerunek. Jeśli tak jak ja nie lubisz wydawać pieniędzy na ubrania, to potraktuj to jako inwestycję w siebie. Inwestycja w dobrze dopasowane ubrania, może przełożyć się na kilka istotnych korzyści.
Stylizacja jako część komunikacji niewerbalnej?
Na podstawie wielu badań udowodniono, iż bez wątpienia komunikacja niewerbalna dominuje nad werbalną. W niektórych badaniach przewaga komunikacji niewerbalnej nad werbalną sięga nawet 90%. Niestety nie udało mi się dotrzeć do badań, które skupiałby się na roli naszej stylizacji w kontaktach międzyludzkich. Jednak nie da się ukryć, iż to jak jesteśmy ubrani w danej sytuacji wpływa na nas samych jak i na naszych rozmówców. Dr. Jennifer Baumgartner w swojej książce „You Are What You Wear: What Your Clothes Reveal About You,” (Jesteś tym co ubierasz: Co twoje ubrania mówią o tobie), udowadnia jak ważne jest dobre dopasowanie stylizacji do nas samych, naszego otoczenia oraz danej sytuacji. Nasz wizerunek jest szczególnie istotny, gdy brak jest widocznej hierarchii między ludźmi. Czasem świadomie, a czasem podświadomie kategoryzujemy ludzi w naszym otoczeniu na podstawie ich ubrań.
Nie wiem, czy zwróciliście kiedyś uwagę na pewne zachowanie ludzi, którzy czekają na zielone światło na przejściu dla pierwszych. Gdy elegancko ubrana osoba zdecyduje się na przejście na czerwonym świetle, to około 70% osób czekających na przejściu zrobi to samo, ale gdy będzie to osoba w stroju sugerującym niższy status społeczny, to na złamanie przepisów zdecyduje się nie więcej niż 10%. Oczywiście, osoba w stroju robotnika budowy może zarabiać znacznie więcej niż wystrojony pracownik korporacji niższego szczebla, ale to strój klasyfikuje ich w hierarchii społecznej. Czy jest to uczciwe i czy powinno się w ten sposób oceniać ludzi? Oczywiście, że nie, ale tak się dzieje i to jest fakt. Dlatego należy pamiętać, iż nasze ubrania pełnią wiele funkcji, szczególnie w komunikacji niewerbalnej.
A jakie jest twoje podeście do wizerunku? Czy masz jakieś rady, którymi chciałbyś się podzielić? Czekam na twoje komentarze.